Ketupat Oh Ketupat !!!

Saturday, September 03, 2011


Asslamualaikum ...

Post nie aku terlewat nk publish sebab balik kampung ~ bese la kat kg belah bapak aku kat ayer hitam x de tenet .. kalau gune berukBand pon serupe je... lebih lembab dari sipot.. tadi sampai umah ... tros update..

Entry kali nie aku nk bercerita tentang " KETUPAT "
Korang tau ke ketupat tu ape ???

Ape iTu Ketupat !!!

Ketupat ialah sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk yang terkenal di Malaysia Indonesia serta beberapa negara Asia Tenggara lain. sumber - http://ms.wikipedia.org/wiki/Ketupat

Dalam Era Globalisasi nie.. ketupat yg dahulunya popular dengan ke'tradisionalan'nya kini sudah luput ditelan zaman ( ayat skema ) sekarang nie.. dah tak ramai yg mengakalkan tradisi ni dan tak mungkin satu hari nnt korang dah x kenal ketupat tradisional.. sebaliknya bile tibe hari raye, korang akan pergi ke supermarket cari ketupat plastik =.='

So, aku sangat berbangge kepada Ayahku kerana sudi menurunkan ilmu "buat ketupat" kepada aku.. cehh ayat mcm turun ilmu persilatan la pulak... dari kecik bapak aku dah ajar buat ketupat.. oleh itu ... sekrang nie aq dah tersangat expert buat ketupat.. haha..

Korang tau x ketupat nie ade banyak jenis ?? ha !! tgok kat bawah nie...

Jenis2 ketupat !!!

1.Ketupat Satay

2. Ketupat bawang

3. ketupat tak jadi

Sebenarnye banyak lagi jenis2 ketupt.. tapi kalau korang nk tau, g la search sendiri ye !!!

Tukang Buat Ketupat !!!

Kalau Tiap2 raye memang family aku sume bergotong royong buat ketupat nie.. tapi raye kali nie adik aku yg paling kecik pon join sekali buat ketupat .. tapi tgok je la ketupat jenis ape yg die buat xD

Gaye buat mcm dah expert =.='

Ambik kaw !! Ketupat ULAR die buat . hahaha




Banyak tak ???

kalau nk belajar Buat ketupat , Boleh la jumpe TGKKB a.ka. Tok guru Ketupat Kepala bulat nie ye =P

Sekian

You Might Also Like

2 comments

  1. saya suka lemang...lagi2 kepala lemang yang lembik2 tu...perggh...bia orang len geli nak makan...tapi i like =,=

    selamat hari raya (",)

    ReplyDelete
  2. Seumur idup x pnah ag aku mkan ktupat nasi..asyik ktupat pulut jek..

    ReplyDelete