Gangnam Pon Boleh

Tuesday, November 27, 2012



Assalamualaikum 

Entry kali ni aku nk bercakap isu tarian abang abang dari gangnam ni . Kalau entry aku sebelum ni agak panjang, mungkin kali ni aku akan cuba tulis seringkas yg boleh. Mungkin lah... mungkin. 

Yela.. bukan ade orang nk baca pon kan ? Sob... sob...



Okeh... yg aku nk sebut kat sini adalah pendirian aku bahawa gangnam style ini adalah satu tarian yg agak melapau. Mungkin korang setuju dan mungkin juga korang tak setuju. Tapi, hakikatnya aku melihat tarian ini seperti melihat sekumpulan manusia terkinja kinja seperti orang yg sudah tidak punyai akhlak .

Bagi masyarakat bukan islam, aku tak kisah lah kalau diorang boleh terima tarian tarian sebegini sebb mungkin ia sebahagian dari budaya mereka. Tapi yg menjadi kerisauan aku adalah masyarakat islam terutamanya di malaysia kini juga menerima dan mengangkat budaya seperti ini.


Lihat pada situasi sekarang, dari orang tua sampailah kanak kanak semua dok sibut menari tarian ni. Samaada aku yg terlalu kolot atau masyarakat kita sekarang bersikap semakin terbuka ? Sehingga mereka tak nampak ia sebagai satu bentuk hiburan yg melampau. Sebenarnya bukan hanya isu tarian ni, tapi aku nmpak budaya kita semakin rosak. 

Program program tv yg disediakan, hiburan hiburan yg semakin berlebih lebihan membuatkan aku begitu risau. Ape sudah jadi pada masyarakat ?


Kesimpulan


Masyarakat kita hari ini kebanyakannya semakin menerima budaya budaya dari luar yg boleh merosakkan generasi kita . So, bagi aku sudah terbukti bahawa agenda musuh musuh islam untuk merosakkan pemikiran masyarakat islam semakin berjaya . Persoalannya , adakah kita sedar ? 


Aku risau... Sekian :(




You Might Also Like

12 comments

  1. Pendek bermakna takpelah, dari panjang meleret tapi takde point!

    yaaa, betul. sejak benda ni popular, masyarakat asyik sibuk dengan benda ni... budak kecik pun disajikan dengan benda camni~

    camne ye generasi akan datang

    ReplyDelete
  2. nice entri. padat dan terisi. nak terlalu fanatik terhadap sesuatu itu tidak perlu

    ReplyDelete
  3. sy dislike gangnam2 ni..merepek je..~

    xder la best sgt..merosakkan masyarakat je..mereka2 y meniru aksi2 gangnam ni..bangga?erk..-.-'~

    ReplyDelete
  4. sori komen sekali lagi... nak tgk gangnam versi panjang nye?

    http://www.ungupepel.com/2012/11/kisah-gangnam-yang-menggemparkan.html

    ReplyDelete
  5. tu la risau pulak din :/ sunnah nabi taknak ikut gangnam pulak yg diikut skrg ni

    ReplyDelete
  6. dari hiburan ni la dorang kuasai kite sebenarnye kan. entah pape je tarian gangnam ni.

    ReplyDelete
  7. butuiii2..
    fenomena gangnam ni menjadi2..
    boleh nk di katakan setiap orientasi di ipta ade buat tarian ni mse minggu orientasi ..

    ReplyDelete
  8. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Anda tenggelan bukan karena jatuh ke air, Anda tenggelam karena tinggal di dalamnya.

    ReplyDelete
  9. As Salam, i am currently conducting a survey about mosque in Malaysia for my master thesis. it would be a big help if u could help me to answer the survey. Thanks in advance.
    https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGhMa19JeDlpZ04xajZTVnROYVl2cWc6MQ#gid=0

    ReplyDelete
  10. oppa KL style..hahaha
    saje merepek ;)

    ReplyDelete
  11. its ok everybody got their own opinion..hehe although imma big fan of KPOP but sadly, im not a big fan of gangnam..layang lagu die je mmg best, dance..hmm....btw TQ for d visiting dear ^^

    ReplyDelete

Flickr Images