Harga

Thursday, May 23, 2013

Assalamualaikum...

Pernah tak satu ketika korang rasa macam diri korang tak dihargai. Berusaha untuk berikan yg terbaik, tapi masih tak dipandang.

Fitrahnya manusia ingin dihargai. bukanlah sebagai balasan, tapi sebagai tanda terima kasih. Hargai dan membalas balik apa yg diberikan adalah dua perkara berbeza. Contoh, kalau orang orang belanja korang then kalau kita nk balas jasa dia balik, maybe next time kita pulak belanja dia. 


Tapi berbicara soal penghargaan, bila orang bagi kita something. Antara cara untuk kita tunjuk yg kita hargai pemberian itu adalah dengan berterima kasih, simpan hadiah tu baik baik etc. 

Kadang kadang penghargaan tu dah lebih dari cukup. Tak semua insan ingin dibalas budi mereka, tapi cukup sekadar dihargai. 


Harga dalam perhubungan

Pentingnya penghargaan dalam sesuatu hubungan. Terutamanya bila dengan keluarga, Seorang ibu contohnya, sangat ingin dihargai. Mereka tak mintak apa apa, cuma ingin penghargaan. Kalau sekarang ni bila dah study, maybe ade yg dah kerje memanglah asik busy je. Tapi curi lah masa untuk call family, balik rumah ke. 


Besides, bila ada someone yg berusaha kuat sangat untuk amik hati kita, janganlah buat bodo je. Kadang kadang orang yg berusaha untuk buat kita happy tak dapat kata "terima kasih" pon dari kita. Mungkin sebab kita tak anggap dia penting. 

 

Kesimpulan

Harga sebuah penghargaan itu sebenarnya tak tergambar nilainya. Kalau kita rasa ingin dihargai, cubalah kita menghargai orang lain dulu. Mungkin boleh mula dengan kawan kawan di sekeliling kita, keluarga, guru guru. Akhir kata, semua manusia akan pergi, oleh itu hargailah mereka selagi mereka masih ada.

Sekian


*Maaf tak post semalam sebab ade masalah sikit dan sebagai tanda terima kasih kat korang yg sudi baca ni, terimalah :*








You Might Also Like

1 comments

  1. * saja nak kongsi *

    "If its for the sake of Allah, you wouldn't quit when people don't show you appreciation."

    -Omar Suleiman

    But then, Kte kena ingat 'What you give you get back'.

    Syukran ingatkan ^^

    ReplyDelete