Kemana Hilangnya "Gadis Melayu" ? ♥


Assalamualaikum....


20 tahun lalu ...

Jika disebut "Gadis Melayu" maka terbayanglah difikiran masyarakat akan seorang gadis yg cukup sopan... Gemar berhiaskan baju kurung... Mempunyai tutur kata yg lembut... Hormat dan patuh kepada kedua ibu bapa mereka .. Malah sifat malu menjadi benteng iman dalam hati mereka...




Namun Kini ...

Jarang untuk aku mendengar pangilan "Gadis Melayu" melainkan pangilan, Bohsia... Cikaro.. Perempuan Murahan... dan Sewaktu dengannya ..

Cara mereka Berpakaian... tidak ubah seperti artis-artis Barat ... Apabila ditegur .. mereka menjawab : " Jangan la kolot sangat ! " ... Mengikut trend katanya..




Suara mereka pula... kini dijadikan penghibur ... kerap dimainkan di kaca televisyen dan di corong - corong radio ... dialun begitu merdu sehingga boleh mencairkan hati si Adam .. Maka berbanggalah mereka kerna dipuja-puja oleh insan bergelar manusia ..

Ibu bapa mereka.. tidak lagi mampu mengawal kehidupan bebas mereka... Hingga terkadang si gadis sudah berbadan dua tanpa bapa... Si ibu masih hanya mampu terdiam ...


Sifat malu kini sudah jauh dari kehidupan mereka... Kenikmatan dunia telah menutup pandangan mereka terhadap api neraka... Hilang agama.. Hilang bangsa.. Hilang peradaban mereka sebagai seorang Gadis Melayu ...

Maka tidak hairanlah gadis berbangsa melayu kini memegang takhta kes pembuangan bayi dan anak luar nikah di malaysia... Kemana hilangnya maruah mereka ??!!!




Kini...

Dengan harapan yg berbaki cuma sekecil butiran pasir... aku berjalan menyusuri dunia yg fana' dan penuh fitnah ini untuk meneruskan pencarianku jikalau masih akan aku temui insan bergelar "Gadis Melayu" .



*Masih Wujudkah Gadis Melayu didunia ini ? Sekian...




24 comments:

  1. erm~ insya-allah.. masih ade gadis Melayu seperti itu di zaman sekrg.. meskipun susah dicari.. namun ira tau ... Masih ade :)

    ReplyDelete
  2. alahai, cair tengok heliza helmi.
    inshaALLAH ada. teruskan pencarian. :)

    ReplyDelete
  3. dunia sudah menghampiri ke hari akhirnya mungkin..nauzubillah.....

    ReplyDelete
  4. masih ade gadis melayu..kat radio slalu dngar..kekeke..

    ReplyDelete
  5. ada......masih ramai lagi....dari 100% gadis melayu tu....hanya 50% yg xmelayunya.....ada 50% lagi yg melayu.....hehehehehe......teruskan pencarian.....kalau xjumpa gadis melayu dah......kakak cik aimie ramai.....hehehehe(gurau je)

    ReplyDelete
  6. kalau ada bagitau la..lelaki melayu ni sedang mencari

    ReplyDelete
  7. insyaAllah..pasti ketemu..ade je lagi gadis melayu seperti yg dicari..cuma bilangan semakin berkurang..teruskan pencarian..^_^

    ReplyDelete
  8. kalau kita nak cari gadis melayu....kita perlulah menjadi lelaki melayu.... :D

    ReplyDelete
  9. mungkin gadis melayu terakhir..zaman dah moden hidup penuh dugaan dan banyak sangat cabaran.

    ahli bcr yea...lama bro tak singgah sana

    ReplyDelete
  10. susah atau hilang tak bermakna tak ada..benda yang susah dijumpailah yang lebih kita hargai..^_^

    ReplyDelete
  11. insya Allah masih ade gadis melayu,
    ermm, saye lah tu.

    haha, tak malu! ;p

    ReplyDelete
  12. insyaALLAH, sama2 kita berdoa. untuk dapatkan yang terbaik, kita mesti jadi yang TERBAIK dahulu,

    apa2pun..masih ada PERMATA di BELAHAN KACA :)

    ReplyDelete
  13. saye ni boleh x jadi gadis melayu yg awak cari tu?? saya hrp kite dpt brjumpe di cfs nnt, n awak bleh nilai sye sma ada same spt gadis melayu yg awak cari tu.. kalau ade jodoh xkan kemane kan..

    ReplyDelete
  14. jgn risau. ada ramai lagi perawan mcm "gadis melayu" yg kau maksudkan.
    perempuan yg baik utk lelaki yg baik.
    #muhasabah

    ReplyDelete
  15. Insyallah masih ada yang
    berjiwa gadis melayu asli..
    moga2x..

    #follow here..
    Come hit back.. TQ :)

    ReplyDelete
  16. mintak izin kongsi idea. de benda nak buat :) trimas. smoge diberkati. orang yg pndai mnulis ni kbyknnya boleh mngubah dunia. insyaAllah~

    ReplyDelete